Crowdfundingová kampaň KYBER-DÍTĚ A JEHO SÍTĚ
David nás provedl úspěšně v naší první crowdfundingové kampani „Kyberdítě® a jeho sítě“ na Startovači na přelomu roku 2020 a 2021.
Měl za úkol nám porozumět, jak se tvoří taková CF kampaň, provázet nás kampaní, dávat praktické podněty, nápady, poznatky. Posouvat a motivovat nás v dotažení kampaně do konce.
Vybraná částka se dostala na 236% původní cílové částky. Zapojilo se spoustu přátel a nových dárců. Měli jsme od nich dobré ohlasy.
CF kampaň jsme dělali poprvé. Začalo to tím, že jsme se u F-nadace získali v projektu Nehemias.cz podporu pro rozjetí vlastní CF kampaně v podobě průvodce a trenéra. Tím byl právě David. Zpočátku to bylo vzájemné oťukávání, hledání společné řeči, jednou jsme zabloudili i do slepé uličky, ale pak jsme šlápli do pedálů správným směrem a kampaň se rozjela.
Moc nám pomohlo Davidovo popostrkování, někdy to bylo i se skřípáním zubů, ale výsledek nás velmi potěšil.
Začátek byl trošku náročný, plnění úkolů v podobě tvoření „person“ nám dalo dost práce a nakonec jsme z toho prakticky nic nevytěžili, ale to považuju za vzájemný procesní vývoj a díky tomu víme (asi obě strany), kterou cestou jít a kterou ne.
*David: níže vysvětluji, co se stalo
Naprosto nové pro nás bylo, že CF je vlastně hra, že i dárci se chtějí trochu bavit. To byl převratný objev, ze kterého určitě budeme čerpat. Také jsme se naučili oslovit přátele sofistikovaným způsobem přes messenger.
Určitě je dobré mít v projektu někoho zvenčí, kdo upřímně řekne svůj pohled, což David rozhodně umí – často se interní tým dostává do tzv. procesní slepoty a externista pomůže k prohlédnutí. Také je dobré mít nějakého „postrkávače“, aby se to moc nevleklo. I v tom David zahrál svou roli výborně.
Pokud se nebojíte upřímného Davidova názoru a máte v týmu opravdové pracanty motivované vstoupit do nových věcí, tak bych spolupráci s Davidem určitě doporučila.
Mgr. Eliška Krmelová, ředitelka Hope4kids, z.s.
*
Chvíli mi dalo (asi 15-20 hodin intenzivního studia), než jsem pochopil úplnou esenciální podstatu CF kampaní, že to není vůbec o marketingu, jak jsem se původně mylně domníval. Ztratili jsme i nějaký čas, kdy jsme pracovali na personách pro obsahovou komunikaci – byly úplně zbytečné.
Crowdfunding je totiž zvláštní hra, ale o tom více v připravovaném článku „Jak jsem selhal a vzápětí uspěl v CF kampaních“.
Byla to moje první CF kampaň, současně jsem vedl v té době rovnou dvě, další byla Více než fotbal – rozvoj fotbalového klubu.
V projektech to ale takto někdy bývá. Jste na novém území produktu, nebo služby klienta. Musíte jako nasát kulturu, motivace a vnímání klientů vašich zakázníků. Musíte přijít na hlavní souvislosti, emoce a apely, na které zákazníci a uživatelé slyší. Musíte umět udeřit na strunu v srdci a mysli těch, kteří mají něco udělat – koupit produkt nebo službu, poslat peníze na sbírku, atd.
V reklamě, ani CF kampani, není prostor pro dojmy. Testujete, chybujete a jste v podstatě reklamní vědec a umělec v jedné osobě. Důležité je, ale ne vždy se to povede, protože míra neúspěchu je běžná, že nakonec přijdete na hodně dobré, ba geniální řešení, či ziskovou reklamu.
Je to ale proces a geneze, než se k tomu dopracujete. Nic úžasného nevzniklo přes noc. Úspěch nejde zapnout zeleným tlačítkem v apce na mobilu. Takže, jestli má smysl se mnou pracovat?
Bude to dřina, pot, a nakonec, když se vše podaří a spolupráci ustojíme, neboť to není jen procházka růžovým sadem, můžeme si společně zasurfovat na vlně eufórie z vítězství.
David Dobrovolný, vedoucí digitálních projektů & marketingu