Tvorba obsahu na sítě

Máte jen 2-5 sekund na to zaujmout svého diváka, zákazníka nebo čtenáře svým obsahem na sítích a získat tak jeho pozornost. Ukážeme si, jak pozornost získat, potom jí krmit a tím udržet a nakonec jak ovlivnit diváka k akci.

Je celkem jedno, zda Vaše sdělení potká zákazník nebo divák na vyhledávači Google, Seznam, v katalogu Firmy.cz nebo na sociální sítích Facebook, Youtube, Instagram, Linked In, nebo TikTok. Pojďme si ukázat, jak na to! 

Postup tvorby obsahu

  1. Získejte pozornost
    Máte 2-5 sekund, abyste svého diváka zaujali. Mrkejte, jak projíždí rychle člověk svou zeď na Fb. 2-5 sekund, víc nemáte! Schválně, zkuste si napsat na papír, jaké příspěvky jste měli chuť si číst, když sledujete obrázek níže.
    Jak zaujmout pozornost na Faceboku
    Jestli jste podobní jako já, pak Vás zaujal příspěvek, zda trefíte evroskou metropoli na slepé mapě, článek o Babišovi od Forum24 a rodinka s dítětem (mí přátelé). Ale koronavirus moc neuspěl (osobně toho tématu mám už dost, takže se o to moc nezajímám, spíš si držím pozitivní náladu – ale u Vás to může být jinak), Hlídač státu u mě taky moc neuspěl (moc informací a nechápal jsem na první dobrou, o co jde), Google certifikace (ten odkaz a video vypadá nefunkčně – rovnou přejíždím dále). Jak to máte Vy? Nezapomeňte být štědří a napište Vás výsledek do komentáře níže a podělte se tak s ostatními. Výsledky se mohou různit.

  2. Dejte ochutnávku
    První věty videa, textu nebo popisu příspěvku musí jasně, srozumitelně a jednoznačně říct, o co jde. Řekněte to nejdůležitější na začátku, protože dvakrát stejnou šanci mít už dost možná nebudete. Pamatujte 2-5 sekund. Dejte proto divákovi rovnou spoiler o tom, co bude na videu, e-booku nebo v článku dále. Jen tak zajistíte, že Vaši informaci začne hltat.

  3. Emoce
    Slova, které používáme na začátku nebo v průběhu obsahu, musí navozovat emoce (pozitivní nebo negativní, které umí zahřát nebo rozpálit). Cílem emocí je u diváka vzbudit a poté udržet pozornost, podobně jako průběh symfonie nebo cool songu, která Vás zaujme a drží Vás od začátku až do samého vyvrcholení díky pocitům, které navozuje. Respektujte to, jak funguje mozek člověka! EMOCE –> AKCE

  4. Trik, jak si udržet pozornost
    Jeden super trik jak si udržet celou dobu pozornost publika je v tom, že již v úvodu slíbíte odhalení něčeho mrtě zajímavýho – třeba tajemství, o kterým většina lidí nemá páru, nebo mega úspěchu, jak se k něčemu mohou dopracovat. Je to takovej stimulant, co Vám pomůže nabudit diváka, aby sám chtěl, to co mu chcete servírovat.

  5. Výzva
    Občas má smysl vést lidi k akci výzvou. S výzvami k akci je to jako s kořením – nepřehánějte to s nimi!
    Na sociálních sítích zkuste motivovat, aby diváci příspěvek komentovali: „Co si o tom myslíte? Napište prosím na XXXX svůj názor do komentáře.“ Nebo chtějte, aby hráli anketu lajkováním: „Jaký je Váš názor: ❤ – je to super nápad, 👍 – docela to jde, nebo 😆 – blbost?“ Ke sdílení ale vyzývejte opravdu jen v úplně nejvyhrocenějších kauzách, kdy samotné emoce lidi nutí příspěvek sdílet. Vaše sdělení by totiž mělo samo vybízet ke sdílení tím, jak je dobré. Říkat si o něj je tedy už na hraně a hodí se jen ve výjimečných případech.
    Ve videích nebo článcích veďte své diváky, aby se přihlásili k odběru newsletteru nebo push-up notifikací, anebo, aby přišli na on-line webinář, nebo si něco koupili ve slevě, která končí 321 teď.

  6. Srozumitelnost
    Používejte výrazy, které jsou lidové, běžné a jejichž významu rozumí 10leté dítě. Používejte metafory (nejlépe vtipné). Zajistíte tak, že divák bude mít radost, že sám přišel na myšlenku, kterou mu chcete sdělit. Stane se tak mnohem více podporovatelem toho, co děláte. Tohle je mega důležitý! Ve sdělení se snažte sdělit pouze jednu hlavní myšlenku! Věřte mi, lidé více nedokáží pojmout.